Vipavska dolina
Banner top doživetja v Vipavski dolini

Želim prejemati napovednik dogodkov in druge aktualne novice

Nazaj na dogodke

Kultura

Odprtje razstave Ane Čigon: Politika mačka med vrati

V petek, 16. maja 2025, ob 19.00 vas v okviru uradnega programa Evropske prestolnice kulture 2025 Nova Gorica - Gorica Društvo slovenskega animiranega filma (DSAF) in Carinarnica vabita na otvoritev razstave Politika Mačka med vrati avtorice Ane Čigon.

URNIK
19.00 – uradna otvoritev razstave z Ano Čigon, Carinarnica
19.30 – pogostitev
20.15 – projekcija animiranega filma Maček med vrati na prostem, vrt ob Carinarnici

Dogodek se bo odvil v vsakem vremenu.

Večmedijska instalacija Ane Čigon Politika Mačka med vrati izhaja iz animirane satire Maček med vrati, ki izpostavlja napetost med deklariranimi ideali enotnosti in demokracije Evropske unije ter njeno dejansko migracijsko politiko. Animacija je obenem tudi zgodba o Sloveniji – o njenem perifernem položaju znotraj EU ter o vlogi tranzitne države na balkanski begunski poti. Nasprotje med optimistično podobo Evropske unije in realnostjo njene politike se v animaciji izraža skozi kontrast med vizualno idiličnim, barvitim svetom, ki ga naseljujejo mačji protagonisti, ter brutalnostjo izključevanja in izgona, ki eskalira v sklepnih prizorih.

Prostorsko postavitev v Carinarnici uokvirja panelna podoba zgrabe Evropske komisije, ki ponuja ogled insertov animacije in intervjujev z Aigul Haikimovo članico iniciative Infokolpa ter sociologinjo in znanstveno svetnico na Inštitutu za slovensko izseljenstvo in migracije Znanstvenoraziskovalnega centra Slovenske akademije znanosti in umetnosti, dr. Mirjam Milharčič Hladnik. V video intervjuju Čigon vprašanja intervjuvankam nadomesti s situacijskimi opisi doživljanja glavnega protagonista animiranega filma Mirnjava, s čimer pripoved animacije subtilno prepleta in nadgrajuje s stvarnimi izkušnjami ter analitičnimi uvidi. Tako preplet osebnega pričevanja, razmisleki o migrantski problematiki v Sloveniji in Evropi, povezan s satiričnim jezikom animacije Maček med vrati rezultirajo v družbeno političnem komentarju, ki se dotakne različnih  perspektiv na aktualno globalno migransko politiko.
Čigon kontekstualno obzirno, s simboličnimi objekti, katerim pomen izgradi skozi animirani film, poseže tudi v okolje novogoriške Carinarnice, ki je dejansko locirana na mejnem prehodu - na nevralgični točki, kjer se nasproti slovenskega kulturnega centra represivna evropska migrantska politika izvaja tudi v praksi.
 
IZJAVA AVTORICE
"Pimorkam, primorcem je meja nekaj vsakdanjega, vsak ima svojo zgodbo o njej, v moji generaciji skoraj vsi govorimo italijansko. Kulture so tu zelo prepletene, kuhinje tudi in to je samo dobro. Nova Gorica je poseben fenomen s svojo zgodovino in bližino meji naj bi bila vzor povezovanja. A ko se sprehodiš po Erjavčevi do Carinarnice, na drugi strani ceste vidiš štiri italijanske policiste, ustavijo pešce drugačnega videza in takrat se hitro pojavi še slovenska policija in jih zaslišuje. Nato pripelje mimo zelen avtobus z velikim napisom Gremo brezmejno! Toliko o ironiji. Komu to brezmejnost sploh privoščimo?
Naš poskus, da v to strateško točko pripeljemo razstavo, ki nagovarja ravno temo migracij in skuša razblinjati strah in predsotke je trmast in verjetno naiven poizkus v prostor vpeljati več človečnosti in razuma. V svoji animaciji Maček med vrati, katere elementi so predstavljeni na razstavi sem skušala razkriti dvoličnost in krutost evropskih begunskih politik, kot Evropejka torej izvesti introspekcijo. Za razstavov Carinarnici sem skušala nadaljevati to razmišljanje. Z Aigul Haikimovo iz iniciative Infokolpa sem se pogovarjala o dejanskih razmerah na balkanski poti, krivicah do ljudi, ki v državo v resnici veliko prispevajo in potrebi po politikah vključevanja, z Mirjam Milharčič Hladnik iz ZRC SAZU pa sem se pogovarjala o paralelah s Slovenci v tujini in lepotah vzpostavljanja vezi. Vsak namreč lahko postane tujec in vsak ima pravico do odhoda in prihoda. Tega se bi posebej moral zavedati globalni sever, saj je prek vključevanj v vojn in prek globalnega onesnaževanja pogosti krivec za selitve ljudi. V času vse večjega zapiranja, vse skrajnejših desnih populizmov, vojn in podnebne krize je čas da zberemo pogum za upor vseh vrst, za aktivnosti za boljši svet, naj bodo te še tako naivne. Najslabše je ostati tiho."- Ana Čigon
 
O AVTORICI
Ana Čigon (1982) je umetnica, ki ustvarja na področju umetniškega videa, dokumentarnega in animiranega filma ter performansa. Je akademska slikarka in magistrica umetnosti s področja videa (ALUO), zaključila pa je tudi magistrski študij Interface Cultures, Linz, Avstrija. V svojih projektih se ukvarja z družbenimi in feminističnimi temami, s temami povezanimi s spominjanjem in javnimi spomeniki, diskriminiranimi družbenimi skupinami, LGBTIQ+ temami, s kritiko neoliberalizma ipd. V dela pogosto vpleta elemente humorja, ironije in satire. Svoja dela predstavlja na samostojnih in skupinskih razstavah ter filmski festivalih v Sloveniji in tujini. Za svoja dela je prejela več priznanj na področju vizualne in avdiovizualne produkcije. Njena zadnja animacije Maček med vrati je na Festivalu slovenskega filma prejela posebno omembo strokovne žirije.
 
Več o njenem delu na povezavi.